Tetap Ku Bangga Kerna Punya Islam

PROUD TO BE A MUSLEEM, itulah tema program Jambori Nisa’ Selangor 2010, program tahunan anjuran Nisa’ Selangor di Kem PULAPES, Jugra.

Frasa tersebut menyebabkan saya tersenyum puas dengan apa yang saya ada yakni, Islam!

Kenapa perlu bangga? Kerna Islam sudah cukup cantik.

Namun, ada segelintir masyarakat yang tidak bangga dengan apa yang ada pada Islam.

timbul pula mereka yang persoal, “Kenapa kena pakai tudung? Panaslah!” “Malaslah nak solat” “Tak payah doa pun aku dah berjaya dengan usaha aku” “Hudud tu undang-undang kuno. Kita kan di zaman moden” “Kalau semua kene potong tangan, sape yang boleh buat kerja?”

Sekadar leteran saya. cukup setakat ini.

17 Disember, saya dan Sakinah menumpang kereta kak Shida, berkenalan dengan adiknya Fatin dan Alifah, sama-sama menuju ke kem PULAPES.

Rupa-rupanya ramai sahabat2 UKM yg sertai program ini sebagai fasilitator terutamanya yang baru graduasi. Sesi perkenalan bermula.

Malam menjengah, kami bermalam di chalet. Sakinah kurang sihat malam ini, sian dia.

18 Disember, modul riadhah pagi itu adalah analogi kepada ukhuwwah. 10 orang peserta masing-masing memegang kerusi yang diatasnya terdapat belon yang diisi air. 1 urat benang diikat mengelilingi peserta dan mereka dikehendaki bergerak dalam kumpulan ke arah fasilitator yang menunggu di depan pada jarak tertentu.

Tamat riadhah, sesi bersama Imam Muda Asyraf mengambil alih. Sungguh sedap bacaan ayat Al-Qurannya. Ada pula sesi bergambar bersama Ustaz Asyraf dan isterinya. layan~

Kira-kira jam 11.30 pagi, pembahagian kumpulan diadakan dan modul Pohon Islamku bermula. Seronok berkenalan dengan adik-adik saya yang seramai 8 orang itu.

3 petang, misi mendaki bukit Jugra! Lama tidak beraktiviti lasak dek tidak ada kerjalapangan dan masuk hutan ikut sahabat-sahabat lain. Dapat dilihat dari atas bukit kawasan muara sungai dan lautan Selat Melaka. Nyaman sangat di atas sana sehingga ada yang nyenyak tidur.. =)

19 Disember, bersama adik-adik kumpulan buat kali yang terakhir iaitu misi gotong royong kawasan kem. Kumpulan saya diamanahkan mengemas tapak khemah. Bermula dengan demontrasi membuka khemah oleh fasi Aisyah Humaira, adik-adik saya berlumba mahu menyiapkan kerja dengan cepat. Suka melihat mereka bekerjasama~

Kemudian, slot resolusi menyimpulkan dapatan-dapatan sepanjang program. Terus membahagi kumpulan seperti biasa untuk kuiz. Nampak seperti mereka mendahului kumpulan lain. =)

Pelancaran penutupan oleh Dr Rusni, Pengarah Nisa’ Malaysia bermula tengah hari. Penutupan ini diakhiri dengan muhasabah yang sungguh terkesan di hati. Dengan alunan zikrullah, titisan air mata kehambaan. Usai majlis, peserta bersalaman dengan semua fasilitator.

Saya mengambil kesempatan yang ada, makan aiskrim percuma bersama adik-adikku~

Semua yang ada beransur-ansur pulang. Saya dan Sakinah menumpang mak cik saya yang datang menjemput anaknya, peserta program.

Malam- makan malam famili di BBB Tom Yam sempena birthday saya ^_^

kepada yang wish, maaf xdan nak reply semua. Arigato!

Team fasi JNS ’10

pemandangan dari puncak bukit Jugra

Menjadi diriku

Tak seperti bintang di langit
Tak seperti indah pelangi
Karena diriku bukanlah mereka
Ku apa adanya

Dan wajahku memang begini
Sikapku jelas tak sempurna
Ku akui ku bukanlah mereka
Ku apa adanya

Menjadi diriku
Dengan segala kekurangan
Menjadi diriku
Atas kelebihanku…….

Terimalah aku
Seperti apa adanya
Aku hanya insan biasa
Ku pun tak sempurna

Tetap ku bangga
Atas apa yang ku punya
Setiap waktu ku nikmati
Anugerah hidup yang ku miliki

 

Published in: on December 22, 2010 at 2:08 pm  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://cheekylulu.wordpress.com/2010/12/22/tetap-ku-bangga-kerna-punya-islam/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLeave a comment

  1. Salam kak.. nampak sangat menarik aktiviti yg dijalankan.. moga terus thabat dalam perjuangan pembangunan dakwah.. sgt kagum~


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: