Ramadhan Berganti Syawal

Ramadhan yang kurindu berlalu pergi berganti pula dengan Syawal. Detik-detik akhir Ramadhan lalu mempamerkan keramaian di masjid-masjid dan di surau-surau telah berpindah ke pusat beli belah. Semua sibuk berbelanja baju raya baru, kasut baru, hingga dompet baru. Imam Syafie ada berpesan,  Aidilfitri bukanlah diperuntukkan bagi orang yang mengenakan sesuatu yang serba baru, tetapi dipersembahkan bagi orang bertambah ketaatannya.

Sahabatku, kadang-kadang kita terlalu mengekspresikan kebahagiaan dan kemeriahan menyambut lebaran ini sehingga ada pula menganggap Aidilfitri adalah penamat perjuangan melawan hawa nafsu.

Berakhir Ramadhan, syaitan-syaitan yang dibelenggu bebas, pesta-pesta hiburan akan tumbuh lagi dalam masyarakat. Pergaulan bebas dan hiburan ditayang secara meluas di media seakan mengajak pasangan kekasih berpeleseran macam belangkas, kembali ke habitat yang penuh syahwat.

Maka para sahabat dulu bersedih ketika Ramadhan akan berakhir. Seperti sabda Rasulullah SAW. sebagaimana dituturkan Ibn Mas ud:  Sekiranya para hamba (kaum Muslim) mengetahui kebajikan-kebajikan yang dikandung bulan Ramadhan, nescaya umatku mengharapkan Ramadhan terus ada sepanjang tahun. (HR Abu Ya la, ath-Thabrani, dan ad-Dailami)

Melangkah pula ke bulan Syawal, sepatutnya momentum di bulan Ramadhan lalu terus menerus ditingkatkan lagi. Ketika inilah kita akan melihat keberhasilan Ramadhan yang telah berakhir untuk terus dipertahankan melalui bulan-bulan seterusnya. Ibaratnya, adakah kita mampu menjaga lifetime battery iman kita untuk melalui hari-hari mendatang hingga memasuki semula waktu charge pada Ramadhan seterusnya?

Justeru sahabat sekalian, jadikan Ramadhan lalu sebagai kelahiran kita sebagai insan yang baru. Insan baru lepasan Ramadhan pasti lebih baik hubungannya dengan Allah SWT dan manusia.

Saya sangat bersyukur kerana dapat meraikan Ramadhan lalu dengan insan-insan yang sering mengingatkanku. Melihat mereka pasti teringatkan Allah. Merekalah sahabat-sahabat, teman hidupku yang terbaik. Banyak memori bersama dalam bulan tersebut, bukan hanya berbuka puasa, tarawih bersama. Tapi kami sama-sama turun merakyat, berusaha untuk kemenangan Islam.

Bubur lambuk dimasak untuk Ihya’ Ramadhan Kelab Geologi

aida: da siap ke ni..?

Dr. Tajul memasukkan 12 tin susu cair.. oo ini lah rahsia keenakkan bubur lambuk geologi =)

ni masak bubur lambuk yang dikelola PMFST pula

hari yang sama, GMUKM pun masak bubur lambuk (^_^)/

sedang memasukkan bubur lambuk ke dalam plastik2 utk diagih ke masyarakat kampus

siap utk diagih ke warga UKM!

buka puasa di PMFST setelah penat keliling UKM bagi bubur lambuk

bersama anak-anak yatim yang comel-comel belaka

Sekadar ingin berkongsi, saya dan adik-beradikku pada ambang kemerdekaan tempoh hari. Kami berkonvoi sambil mengibarkan Jalur Gemilang dan mengagihkan bendera kepada rakan-rakan mahasiswa kampus.

Konvoi. Saya di belakang berkereta comel~

berehat sebentar di pusanika. . . sakinah setia sbg pemandu berhemah. tabik!

di Kolej Pendeta Zaaba

********

Lembaran syawal membuka tirai, saya dan keluarga berhari raya di Kg Semerah Darat, Batu Pahat, Johor. Hari raya kali ini terasa kurangnya kerna ramai yang tidak bersama kami kali ini. Abangku tidak pulang beraya di Johor, tapi masih setia sebagai doktor di Hospital Kuching (jauh!) atas kepentingan perkhidmatan. Namun begitu, kemeriahan syawal tetap terasa dengan saudara mara ku yang havoc~!

Bacaan doa sesudah tahlil untuk arwah nenek

(^_^) keluarga Hj Hassan

bersama suami dan anak.. (ahaks!)

dengan mak (^.^)

Wak Sarnah, embah dan Kak Ada

Ammar bajet stylo~ hoho

saksikan Takbir Raya oleh GMUKM:

Dalam sibuk beraya, sempat juga saya cuba hasilkan ini:

menggunakan software CorelDRAW yang lazimnya diguna untuk melukis peta oleh para mahasiswa geologi, saya trace dari foto asal dan ubah suai menjadi kartun. Mirip tak dengan yang asal? Ada masa buat ini sebabnya peta saya dah siap dilukis =)

Published in: on September 13, 2010 at 8:25 am  Comments (5)  

The URI to TrackBack this entry is: https://cheekylulu.wordpress.com/2010/09/13/ramadhan-berganti-syawal/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 CommentsLeave a comment

  1. terbaikla puan!..

  2. Trace gambar saya jugak, jadi kartun!
    Wah, mesti cute

    • trace gmbr kak nisa’?
      wah mmg cute sgt nnt…sbb orgnye pun cute~~ ^_^

  3. Salam perkenalan. Saya juga orang Batu Pahat, dan menuntut di UKM kini. (:

  4. lama plak x jenguk blog aida nih,,,


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: