Ada Cerita Tentang Aku dan Dia

Saya pernah ditanya, bagaimana mahu eratkan ukhuwwah. Jadi, ini yang saya dapatkan dari pencarian di laman sesawang:

1. Memberitahukan kecintaan kepada yang kita cintai
Hadits yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik bahwa Rasulullah bersabda: “ Ada seseorang berada di samping Rasulullah lalu salah seorang sahabat berlalu di depannya. Orang yang disamping Rasulullah tadi berkata: ‘Aku mencintai dia, ya Rasullah.’ Lalu Nabi menjawab: ‘Apakah kamu telah memberitahukan kepadanya?’ Orang tersebut menjawab: ‘Belum.’ Kemudian Rasulullah bersabda: ‘Beritahukan kepadanya.’ Lalu orang tersebut memberitahukan kepadanya seraya berkata: ‘ Sesungguhnya aku mencintaimu karena Allah.’ Kemudian orang yang dicintai itu menjawab: ‘Semoga Allah mencintaimu karena engkau mencintaiku karena-Nya.”
2. Memohon didoakan bila berpisah
“Tidak seorang hamba mukmin berdo’a untuk saudaranya dari kejauhan melainkan malaikat berkata: ‘Dan bagimu juga seperti itu” (H.R. Muslim)
3. Menunjukkan kegembiraan dan senyuman bila berjumpa
“Janganlah engkau meremehkan kebaikan (apa saja yang dating dari saudaramu), dan jika kamu berjumpa dengan saudaramu maka berikan dia senyum kegembiraan.” (H.R. Muslim)
4. Berjabat tangan bila berjumpa (kecuali non muhrim)
“Tidak ada dua orang mukmin yang berjumpa lalu berjabatan tangan melainkan keduanya diampuni dosanya sebelum berpisah.” (H.R Abu Daud dari Barra’)
5. Sering bersilaturahmi (mengunjungi saudara)
6. Memberikan hadiah pada waktu-waktu tertentu (contohnya bila tiba hari lahir)
7. Memperhatikan saudaranya dan membantu keperluannya
8. Memenuhi hak ukhuwah saudaranya
9. Mengucapkan selamat berkenaan dengan saat-saat keberhasilan

Ukhuwwah bukan teori, tapi ianya adalah praktikal. Kelak akan merasai manisnya ukhuwwah, berkasih sayang sesama saudara muslim. Sesungguhnya antara unsur-unsur pokok ukhuwwah itu adalah cinta. Cinta menyebabkan kita melakukan apa saja untuk orang dicintai dengan sukarela tanpa dipaksa. Maka, cinta itu harus disambung terus dengan redha Allah.

********

Waktu terasa semakin berlalu
Tinggalkan cerita tentang kita
Akan tiada lagi kini tawamu
Tuk hapuskan semua sepi di hati

Teringat di saat kita tertawa bersama
Ceritakan semua tentang kita

Ada cerita tentang aku dan dia
Dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka saat kita tertawa

Pertama berkenalan di sebuah institusi pendidikan di Johor. Pada awalnya, saya sering menerima kunjungan dari mereka yang mencari sahabat saya ini. Mereka mengganggap sayalah orangnya. Ketika itu, saya pun belum pernah bertemu dengan dia. Siapalah orang bernama Sakinah ini. Akhirnya saya dapat mengetahuinya, rupanya dia tinggal satu aras denganku.

Hari berganti hari, saya dijemput untuk menyertai usrahnya. Alhamdulillah, sedikit sebanyak saya dapat perbaiki diri. Ukhuwwah bersama sahabat-sahabat semakin mekar. Kisah suka duka kami kongsi bersama. Teringat satu hari, pertama kali saya dan dia dikatakan kembar ketika membeli makanan di kafe bersamanya. Rasa geli hati. Namun, ia berterusan sehinggalah kami pergi ke program selepas tamat belajar di Johor.

Bulan berganti bulan, saya dan dia menerima tawaran ke UKM. Kehidupan di sini sangat mencabar bagi kami yang baru mengenali erti perjuangan. Saya dan dia mengalami kesukaran untuk bertemu dek jadual kuliah tahun 1 yang agak ketat. Kadang-kadang seminggu atau dua minggu langsung tak bersua.  Hanya YM menjadi penghubung.

Bila fikir balik, teman-teman rapatku sejak sekolah rendah, semua bernama Sakinah. Mak saya juga punya teman baik bernama Sakinah, teman aktivis PAS Pandan. Mungkin Allah ingin berikan saya ketenangan dengan mengurniakan sahabat-sahabat bernama Sakinah.

Tahun berganti tahun, kini saya dan dia semakin mudah bertemu. Bangun pagi, nampak mukanya. haha. Dan kini hampir 3 tahun saya kenal dia. Dan dia sudah melangkah ke umur 21 tahun semalam. Benarlah, apabila kita sayang seseorang, membuatkan dia tersenyum sudah memadai. Justeru, tiada hadiah berupa wang atau harta untuk diberikan (maklumlah,,, shortsem kan..haha) kecuali teknologi yang boleh mengabadikan kenangan dengan izinNya. Harapnya dia suka.

Maaf, kat sini saya letak gambar statik je..haha

Published in: on May 24, 2010 at 8:36 am  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://cheekylulu.wordpress.com/2010/05/24/ada-cerita-tentang-aku-dan-dia/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 CommentsLeave a comment

  1. haha~ naseb baek gmbr statik…fuh~~ ;p

    Papepun, INFINITI terima kasih!!!~
    x terlafaz, x tergambar…
    seriously, bday thn ni, perasaannya laen sket…x tau la kenapa…x mampu nk diterjemaah dgn kata2…
    biarlah hati ini sje yg merasainya…aiceh~ (puitisnyer…;p)

    Thankz aida~

    Maafkan sy atas segala salah n silap yg dulu, sedang berlaku dan akan berlaku……..=)

    • perasaan mcm mane tu.. hihi

      ur welcome my dear..=)

      tiada kesalahan yang perlu sy maafkan, kinah.. ade ke? dah lupe pn..
      maafkan sy juga ya cz sy bukan yg terbaik..

  2. terharu biru melihat kisah mereka…

    ntah bagaimana kisah diriku…;-)

  3. salam.

    orang2 yang berjuang di jalan Allah akan dituruni Sakinah atas mereka…

    http://azuansuhaimi.blogspot.com/2010/03/ayat-sakinah-tenang-tenteram.html

  4. salam kenal..blognya keren…mantapp ..

    semangat..

    di tunggu kunjungan baliknya..

    terima kasih

  5. fuy0oo…. ble lh


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: