Manisnya ukhuwwah bersama mereka

Berakhir sudah siri kerjalapangan bagi subjek Pemetaan Geologi ke Taman Pantun (UKM), Sungai Tekala, Ayer Hitam & Port Dickson; Geologi Struktur ke Temerloh. Banyak masa saya habiskan bersama teman-teman geologi. Kami dikatakan ‘assabiyah’, mungkin sebab kuliah-kuliah yang kami ikuti hanya kami sahaja terlibat, tiada percampuran dengan pelajar kos lain. Tambahan pula kami punyai bangunan sendiri. 

Sepanjang bersama mereka, itulah saat berharga bagi saya, memahami mad’u yang unik. Merekalah yang dekat dengan saya selain sahabat-sahabat jemaah, yang boleh saya sampaikan dan berkongsi ilmu. Walaupun mungkin saya kesibukan dengan kerja-kerja lain, masih ada juga yang sudi memahami. Namun, hak-hak ukhuwwah mereka perlu dijaga. Mungkin saya tidak dapat memenuhi sepenuhnya, sekurang-kurangnya saya tidak tinggalkan semua.

Port Dickson 1

Masa kami ke lokaliti ini, bas kami meluncur laju melintasi kawasan panas ketika itu iaitu Bagan Pinang. Tiba di Tanjung Biru, hujan renyai-renyai (mungkin masa tu baru habis penamaan calon), menyebabkan saya gelisah kerna saya terlupa membawa baju hujan. Prinsip ‘geologist’, hujan ke xhujan ke.. kerja kene jalan.. jadi, ape lagi, redah saja! p/s: macam xbiasa plak =P

Lokaliti yang kami datangi ini adalah di bahagian tanjung yang mempunyai batuan Phyllite dan hanya boleh ke sana ketika air surut kira-kira jam 11 pagi. Pada jam 3.30 petang air mula pasang dan kami cepat-cepat kembali ke pantai. Petang yang berbaki itu saya duduk saja di apartment disebabkan badan yang tak berapa sihat (huhu), teman-teman yang lain semua mandi laut dan kolam..

PD2

Malamnya pula kami dibawa makan di Bagan Pinang. Teruja saya melihat suasana hangat di sana. Ini baru lepas penamaan calon. Hari mengundi lagi hangat kan?

 

Port Dickson 2

Minggu seterusnya, kami ke tempat sama (pantai yang sama), cuma lokaliti ke2 ini terletak di sebelah utara berbanding Port Dickson 1. Suasana lebih panas kerana kami tiba sehari sebelum Hari Pembuangan Undi untuk pilihanraya kecil Bagan Pinang.

Saya sangat puas apabila kami semua dapat menunaikan solat zohor di atas pasir pantai di lokaliti kami. Pada asalnya ramai yang kekok, namun setelah ada yang memulakan, alhamdulillah mereka boleh terima. Sekurang-kurangnya syiar Islam dapat ditunjukkan.

Bila malam menjelang, semua pelajar perempuan dibawa untuk makan malam ke restoran di Bagan Pinang menaiki Bas Persiaran. Hurm, memang hangat malam itu. Biasalah malam terakhir sebelum pengundian. Ketika pulang ke apartment, ada juga yang bertanyakan kami, mungkin nak siasat sama ada kami ini pengundi hantu atau tak. Takut ada orang salah paham je kami ni puteri UMNO..hihi

 

PD1

Hari kedua, setelah puas teman2 menaiki ‘banana boat’, kami semua bertolak pulang beberapa minit sebelum jam 5.00 petang. Ketika melintasi Bagan Pinang, penyokong kedua-dua belah pihak setia menanti bersama FRU dan polis. Tersenyum apabila beberapa kawan saya melambai-lambaikan tangan ke penyokong PAS di situ.   

Temerloh

Fieldwork terakhir sebelum exam untuk subjek Geologi Struktur. Alhamdulillah, laporan berjaya disiapkan di Hutan Lipur Lintang sebelum pulang ke UKM =)

**************************************

 

9730_100775723278553_100000383784958_18484_4392443_n

Semoga Berjaya untuk semua kawan-kawan, All The Best heh~

Published in: on October 25, 2009 at 3:38 pm  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://cheekylulu.wordpress.com/2009/10/25/manisnya-ukhuwwah-bersama-mereka/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLeave a comment

  1. terimakasih sudi jenguk blog ana. mohon tunjuk ajar ye. read n komen my new entri : prpecahan n perbzaan part 4.


Leave a Reply

