Kembara Melihat dan Mentafsir Alam

Berjalan, Melihat, Mentafsir

baru-baru ini, ana dan rakan-rakan jurusan geologi tahun 1 telah selesai melalui program ‘fieldwork’ di Pahang, Kelantan dan Terengganu. Sebanyak 28 lokaliti kami jalankan kajian. Setiap hari 3 atau 4 lokaliti kami jelajah. Semua tempat sangat menarik dengan pelbagai jenis batuan. Mungkin terlalu banyak jika ana coretkan apa yang kami lalui setiap hari dari hari pertama hingga hari ke lapan. Anda boleh juga  lihat di blog teman rapatku Suhaily Sapar yang menceritakan gerak kerja lapangan untuk setiap hari.

Paling Menarik

Apa yang menarik ya? haa.. ni yang ana nak cerita..

Bagi mahasiswa/i geologi sudah tentu perkara paling menarik ialah batuan di tepi-tepi jalan, kuari, tepi pantai, gua dan lain-lain. Bila melihat struktur batuan terasa seperti detektif kerana melalui struktur itu kita boleh mengetahui apa yang berlaku pada masa lampau. Terasa sangat kagum dengan ciptaan Allah yang prosesnya memakan masa jutaan tahun.

1) Jongkong Emas di Penjom Gold MineMySpace

Lombong emas di Pahang ini beroperasi secara lombong dedah. Setiap hari 6kg emas yang dapat dilombong dengan gred 0.8g/tonnes ke atas. Butiran emas boleh ditemui pada telerang kuarza yang merejah batu syal bergrafit di sini. Tempat ini ana letakkan yg pertama kerana kami berpeluang melihat proses pembuatan jongkong emas. Setiap satu jongkong emas seberat 12kg itu bernilai RM 1 juta! Memang sangat berat jongkong emas itu~

penjom gold mine

~kedalaman 789m~

2) Usrah di Bukit Keluang, Kelantan.MySpace

Subhanallah~! Tempat ini sangat cantik dengan batuan conglomerate yang berklasta subangular hingga subrounded. Struktur palung yang terdapat di sini membuktikan pemendapan batuan ini di daratan yakni di muara sungai. Terdapt juga morfologi menarik iaitu sea-arch dan gua yang terbentuk akibat hakisan ombak terhadap zon lemah(sesar). Sesi taaruf bersama ahli kumpulan dengan Prof diadakan di dalam gua itu~ Kumpulan A (MERAH) bersama-sama dengan Prof Ibrahim B Abdullah sempat membentuk halaqah untuk berkenal-kenalan. Rata-rata ahli kumpulanku memilih Geologi sebagai pilihan pertama~

gua batu conglomerate~gua hasil hakisan ombak~

conglomerate~conglomerate~

3) Mencari Fosil di Bukit Bucu, TerengganuMySpace

Kami semua berlumba-lumba mencari fosil. Banyak fosil yang kami temui kerana Bukit Bucu yang berada di belakang rumah orang ini  merupakan kubur fosil bercengkerang khususnya Brachiopoda. Fosil lain yang ditemui di sini ialah dari phylum Cnidaria dan Echinodermata. Namun hanya 1 fosil saja yang kami temui dari Trilobita (rupa macam belangkas).

linoproductus~linoproductus (credit to eroh~)

4) Masuk Gua~MySpace

Gua yang kami jelajah adalah Gua Ning (berdekatan dengan Gua Musang) dan Gua Bukit Charas. Ini adalah kali pertama ana masuk gua. Gua Ning agak pendek dan rendah berbanding Gua di Bukit Charas. Stamina yang kuat amat diperlukan untuk memanjat tangga-tangga curam di Bukit Charas. Gua ini menjadi tepat ibadat agama Hindu dan Buddha. Bau colok sentiasa menyengat hidung ini. Namun niat hanya untuk belajar, menyebabkan Prof2 membawa kami ke situ melihat morfologi gua yang masih tidak terusik. Struktur morfologi di gua ini membuktikan terdapat underground water flow suatu masa dahulu~

gua ning~sabri, fitry dan elly di Gua Ning~

gua charas~Gua Bukit Charas~

5) Tepi Pantai : Pantai Chendering, Kuala Abang, Kuala Kemasik, Pantai Batu Hitam dan Teluk Cempedak~~~

MySpace

Di tengah-tengah orang ramai yang bersiar-siar di pantai Teluk Cempedak, tiba-tiba muncul sekumpulan orang bertopi sawah, koboi dan apa-apa jenis topi dengan kompas yang tergantung dileher menuju ke kawasan berbatu. Gerombolan ini tidak menghiraukan pandangan pelik oleh orang ramai lalu terus menjalankan kajian terhadap batu-batu itu =)

IMG_1732~bersama elly melihat pelipatan lapisan batuan phyllite dan quatzite di Pantai Cendering~

IMG_1740~Kuala Abang~

Pantai Batu Hitam~Di atas batu Basalt Pantai Batu Hitam~

IMG_1919~Teluk Cempedak pula~

Selepas tamat pengembaraan kami di semua lokaliti selama 8 hari, ‘postmoterm’ diadakan di Hutan Lipur Lintang.

prof~orang kuat GEOLOGI UKM : En. Mohd Noor, Prof Rahim, Prof Ibrahim, Prof Ghani dan Pn. Marilah~

geo girls~teman rapatku yang meriah~

sekian

p/s:semua gambar adalah atas ehsan nur alwanie (rommate geologiku)

Published in: on May 22, 2009 at 12:05 am  Comments (5)  

The URI to TrackBack this entry is: https://cheekylulu.wordpress.com/2009/05/22/kembara-melihat-dan-mentafsir-alam/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 CommentsLeave a comment

  1. salam…
    anti g pantai kt kuala abang?
    sgt2 dekat dgn sek menengah ana…
    kami panggil tempat tu batu pelanduk..
    tapi x penah g situ slame bljr kt sane..
    hehe…

  2. salam, subhanallah, walhamdulillah..la ilaha illallah..Allah Akbar!

  3. salam..seronok betul jadi geologist kerja berjalan ja

  4. Assalamualaikum..
    saya nak minta kebenaran dari cik utk saya copy gmbr conglomerate tu. skrg saya tgh praktikal di JMG Malaysia, Ipoh. gmbr ni insyaAllah akan diletakkan di muzium geologi di sini utk huraian bahagian batuan sedimen. harap cik benarkan. terima kasih.🙂

    • waalaikumussalam.. boleh2.. silakan =)


Leave a Reply

