Usrah Yang Lazat Lemak Berkrim

assalamualaikum.. ana baru kenal ngan tag2 ni. hmm harap pas ni takde la orang menge’tag’ ana. Bila dah sekali main, akan berterusan tanpa henti. Mengakibatkan lari dari matlamat asal kite buat blog nih.

Ana just jawab soalan2 je. Maaf ana langgar peraturan huhu

1) Berapa lama anda sertai usrah

about 3 or 4 years. Di MRSM ada cam usrah, tapi sebenarnya tazkirah. buat usrah kecil sekali je sbb ada masalah tertentu, ia tak diteruskan dan buat tazkirah setiap hari jumaat. Muslimat sahaja. Ana pernah diajak kawan sertai usrah krj. 2 usrah sahaja ana sempat sertai.

Ketika di KMJ, usrah yang ana sertai dikelola oleh Kesatuan Remaja Islam Matrikulasi (KARISMA). Ahli-ahli majlis nuqaba’ dikenali sebagai Majlis Diskusi Pelajar. Ada 2 usrah dalam KARISMA. Usrah bersama ketua naqibah, kadangkala gabung dengan muslimin (bersama ketua nuqaba’). Dan juga usrah bersama mad’u. Satu kumpulan usrah ada dalam 7orang (sepatutnya). Tapi apakan daya, yang selalu hadir usrah rata-rata 4 atau 5 orang. Ada juga 2 orang sahaja.

2) Bagaimana anda sertai usrah

sertai KARISMA, kawan.

3) Kenapa anda sertai usrah

wajib sebagai muslim untuk berdakwah. Usrah adalah satu medan untuk berdakwah disamping dapat memperkukuhkan ukhuwwah islamiyyah sesama islam. kerana usrah ini bukan sekadar belajar agama saja. Usrah adalah keluarga, jadi boleh la buat pendekatan berbeza sikit. Ziarah, makan bersama, jalan-jalan, bersukan dan lain-lain.

4) Tiga perasaan anda setelah menyertai usrah

-gembira: jumpa sahabat sefikrah

-tenang: sentiasa diberi peringatan, nasihat, teguran yang boleh membentuk peribadi muslim.

-rasa lebih bertanggungjawab: sebagai daie, sampaikan kepada rakan-rakan lain.

5) Lima perkara anda dapat setelah menyertai usrah

>dekat dengan ALLAH-dugaan bertimpa-timpa menguji iman

>ukhuwwah islamiyyah

>amanah sebagai naqibah-daie

>tarbiyyah

>ilmu

Published in: on May 29, 2008 at 2:50 am  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://cheekylulu.wordpress.com/2008/05/29/usrah-yang-lazat-lemak-berkrim/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 CommentsLeave a comment

  1. slm. anti ni ahli karisma thun bile? ana ni ahli karisma kmj 08/09. ana susah hati sbb usrah mdp thun ni susah skit r. hizbah pun alahai. 2 org je yg brani yg lain stadi r nak tido awl r. tp yg tido awl tu bile d’ajk utk qiyam xde plak. nak solat subuh j’maah p’tm kat msjd an-nur jgn ckp r. s’minggu skali je nmpk muke. syabas ana ucpkn kpd anti n mslmt karisma yg lain sbb biasenye mslmt komitmen diorg tinggi bnding ngan mslmn. ana yg mslmn ni pun rs sgn je. ok, sykrn ana ucpkan d ats artikel yg b’gune ni. bole ana suruh p’ngerusi 08/09 jdkn ni s’bgi pedoman. wslm…

  2. ana karisma 07/08.senior 1thn dr nta..hmm..nnt ana follow up mslh ni,..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: