Surat buat Sahabat

sumber: iluvislam.com

edited by cheekylulu

Kepada: sahabat-sahabat

 

Assalamualaikum Sahabat-sahabat ana yang dirahmati Allah..

 

sudah dua semester kita bersama. Jadi, sebelum mata ini terpejam meninggalkan lafaz yang tersimpan, eloklah kiranya ana reveal kan benda ni.. Ketahuilah! Kekuatan muslim itu boleh diklasifikasikan kepada 3:

1. kekuatan iman

2. kekuatan ukhwah

3. kekuatan fizikal

 

Kita selalu berusaha dan mencari kekuatan yang ke3 (ketenteraan, material, fizikal) untuk menentang musuh islam.. tanpa kita sedari sebenarnya kekuatan yg ke3 itu hanya akan diperoleh apabila telah kita capai 2 kekuatan utama yang sebelumnya.

 

~Kekuatan iman~

 

Sedarkah kalian? Kita sering bergurau senda, bergelak ketawa, belajar. Tetapi dalam masa yang sama kita berhasrat untuk memerangi musuh islam. Apabila dengar kes Lina Joy, kita melenting. Apabila penganut agama lain mempermainkan junjungan besar Rasulullah S.A.W, kita marah. Apabila kitab Al-Quran dicabuli makna isinya, kita tidak berpuas hati. Namun cukupkah sekadar itu saja wahai sahabatku? Bila kita membacanya, barulah merasai bahangnya. Kemudian kita meneruskan kehidupan dengan bergurau senda lagi. Senang cerita ‘happy go lucky’ lah. Persoalannya di mana kekuatan iman kita? Ya, memang benar iman boleh bertambah malah berkurang. Adakah hanya ketika kita solat, puasa, di masjid? Memang tak dinafikan semua yang dinyatakan benar.

Tapi di mana keimanan kita pada ayat-ayat Al-Quran yang menyuruh kita berjihad? Di mana keimanan kita bahawa REZEKI itu di tangan ALLAH? Rezeki bukan pada kerajaan sehingga kita takut untuk berdakwah. Gaji? Biasiswa? Posting? Itu semua KITA takutkan? Di mana keimanan kita bahawa Allah penentu segalanya kalau dengan ancaman sebegitu kecil pun kita dah lemah? Sebenarnya kita terlalu selesa.

 

Sedarlah sahabatku, pejuang Palestin dan pejuang Islam yang lain langsung tak makan gaji, tiada tempat berteduh yang selesa, tidak bergelak ketawa tak ingat dunia, apatah lagi berehat. Sedangkan kita, Allah dah kurniakan nikmat kesenangan dan lain-lain. Bangkitlah dari tidur yang lena…

 

~Kekuatan Ukhuwwah~

 

Sepanjang perkenalan kita, ana percaya, rata-rata sering menyebut, inilah ukhuwwah kita, jaga ukhuwwah, ukhuwwah abadan abada dan macam-macam lagi. Sehinggakan orang sekeliling kita asobiyyah. Kita kata ukhuwwah kita ‘mantOp’. Cuba kita renungkan.. Atas apa ukhuwwah kita? Ukhuwwah fillah? Ukhuwwah yang terbina untuk perjuangan agamaNya? Tidak… langsung tidak… Sebenarnya ukhuwwah kita hanya kerana kita sekelas, kerana kita satu perjuangan, yang mana perjuangan itu hanyalah perjuangan menuntut ilmu. Ana tak nafikan memang ukhuwwah kita sekarang manis.TAPI! Andai dengan ukhuwwah sebegini, mungkin hanya boleh bertahan dalam beberapa tahun saja. Selepas kita bekerja, apa yang berlaku? Ukhuwwah kita hanya kerana setempat dan kecil saja iaitu sebagai ‘student’ kolej.

 

Kekuatan ukhuwwah yg sebenar, terbina di atas kefahaman Islam dalam diri kita dan KEFAHAMAN TENTANG UKHWAH SERTA KEPENTINGANNYA dalam diri kita. Kefahaman Islam – sejauh mana kita fahami tuntutan dalam islam tu, termasuklah dalam memperjuangkannya, dalam berjemaahnya. Kefahaman ukhwah – atas ape ia terbina? iaitu atas 1 keimanan yg sama atas 1 matlamat yg sama yang kita USAHAKAN, bukan hanya berdiam diri tapi atas 1 perjuangan yg sama, yang tersusun teratur manhaj dan strateginya. Atas 1 FIKRAH yg sama. Kefahaman tentang kepentingan ukhwah – ape itu ukhwah yg sebenar? mengapa perlu ada ukhwah antara kita?

 

Duhai sahabatku, andai ukhuwwah kita hanya dilihat sebagai ‘student’, kita sudah pun tamatkan pengajian. Andai ukhuwwah kita kerana kita bekerja, kita akan bersara. Andai ukhuwwah kita kerna manusia, kita akan mati. Tapi andai ukhuwwah kita kerna kita perjuangkan Islam, ia akan berkekalan hingga ke akhirat sana. InsyaALLAH (With Allah’s will). Hasil ukhuwwah kita ni akan terbina dan terlahir lagi ramai generasi pejuang yg akan meneruskan perjuangan kita walaupun kita telah pergi. Ukhuwwah kita akan turut bersama dengan para pejuang yang seterusnya. Dengan kekuatan ukhuwwah yg sebenar inilah, musuh-musuh kita akan gentar. Umat-umat Islam takkan lg seperti buih-buih di lautan. Tiba lah masa kebangkitan islam yg dinanti-nantikan. Dengan kesatuan umat islam, zaman kegemilangannya akan kembali.

 

Namun, itu semua adalah mustahil andai antum, ana, kita, terus leka dgn masa muda kita. Sedarlah wahai sahabatku, pilihan sebenar kita hanyalah….. “imma syahadah au imma saadah”

 

Renungkanlah maksud ayat 24 surah at-taubah ini..

 

Katakanlah: “Jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalan nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan Keputusan NYA”. dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.

About these ads
Published in: on April 24, 2008 at 6:59 am  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: http://cheekylulu.wordpress.com/2008/04/24/surat-buat-sahabat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLeave a comment


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: